Kompletní SEO návod pro optimalizaci obsahu

Google tvrdí, že mezi tři nejdůležitější faktory, které mají vliv na pořadí v organických výsledcích, patří „kvalitní obsah“. Co však znamená z pohledu SEO „kvalitní“ obsah? Stejně jako vaše auto nepojede bez motoru, v digitálním tržním prostředí nemáte šanci bez propracované SEO strategie.

Kvalitní obsah je pro moderní SEO klíčový

Dnešní internet je plný nekvalitních komentářů a krátkých článků, které se jen snaží chytit laciné SEO body. Není se čemu divit. Google se nechal slyšet, že mezi tři nejdůležitější faktory určující pořadí organického vyhledávání patří “obsah”.

Co si však pod pojmem „obsah“ představit? Určitě ne jakýkoli obsah. Vyhledávače bohužel nenabízejí žádné otestování “kvalitního obsahu” a nejspíš ani nikdy nenabídnou.

To znamená, že je na nás, kteří se snažíme proniknout v tomto zkoumání do větší hloubky, abychom analyzovali výsledky vyhledávání, využívali Google Analytics a vytvářeli statistiky, o nichž sice říkáme, jak nás nudí, ovšem ve skutečnosti je tajně milujeme. To vše proto, abychom vám (a vlastně také sami sobě) nabídli souhrnného průvodce tvorbou „kvalitního“ SEO obsahu.

Krok 1: Přizpůsobte svůj obsah SEO

Stále je mnoho marketingových specialistů, kteří čekají na to, až bude nový obsah hotový a pak se na něj pokusili našroubovat pár SEO triků, tedy především klíčových slov a odkazů.

Efektivní marketingová strategie založená na obsahu by však měla začínat klíčovými slovy a průzkumem potřeb zákazníka. Jakmile víte, jaké dotazy vaši čtenáři používají a jaký obsah je zajímá, můžete vytvořit obsahovou strategii šitou na míru jejich konkrétním dotazům. Ta jim pomůže nejsnáze najít to, co hledají.

Kvalitní obsah:

  1. Je založen na průzkumu klíčových slov a pochopení potřeb vašich zákazníků. Používejte jazyk svých zákazníků a pracujte s informacemi, které skutečně hledají.
  2. Pomáhá čtenáři kompletně vyřešit jeden konkrétní úkol. Dlouhý obsah (1000 a více slov) se obvykle umisťuje ve vyhledávačích lépe - zčásti z toho důvodu, že vyčerpá téma do hloubky. Držte se tedy tématu a neodchylujte se od něj.
  3. Vybízí k další akci či jasnému následujícímu kroku („call to action“). Když znáte svoje čtenáře a jejich nákupní chování, váš obsah je může snáze navést tam, kam potřebují.

Krok 2: Vytvořte kvalitní obsah

Kvalitní obsah je předpokladem dobrého SEO. Když uživatele zaujme, více ho využijí, budou s ním pracovat a sdílet jej. Dejte si práci s tím, abyste vytvořili kvalitní obsah počínaje hlavní strukturou a detaily rozvržení na stránce konče.

Existuje mnoho různých názorů na to, které charakteristiky činí obsah „kvalitním“, a jak zajistit, aby se k němu uživatelé vraceli. Všechny mají něco do sebe a každý obsah by měl dodržet přinejmenším několik z nich:

  1. Jednoduchost / jasnost / logičnost
  2. Nečekanost
  3. Konkrétnost
  4. Důvěryhodnost / platnost / zkušenost
  5. Emocionalita
  6. Poutavost
  7. Inspirativnost
  8. Vzdělávací hodnota
  9. Relevance
  10. Hloubka / vyčerpání tématu
  11. Praktičnost
  12. Něco nového / unikátního (ve smyslu hodnoty, nejen obsahu)
  13. Pravdivost

Takže když pracujete na designu obsahu, nepřestávejte myslet na svoje zákazníky. Píšete pro lidi, a vyhledávače tomu porozumí také – nikoli naopak.

Kvalitní obsah:

  1. Píšete pro svoje zákazníky, nikoli pro svoje kolegy z oboru. Snažte se používat jazyk, který nebude příliš zjednodušený, ale ani plný odborného žargonu.
  2. Lze sdílet. Vraťte se o krok zpátky a zeptejte se sami sebe, zda byste obsah sdíleli, a pokud ano, můžete vůbec? (Tzn. jsou k dispozici tlačítka pro sdílení?)
  3. Lze zběžně rychle projít. Používejte krátké odstavce, bubliny, tučný text, odrážky, číslované seznamy, uvozovky a podobné prvky. Text se potom snadno čte a dá se procházet rychle.
  4. Používá poutavé a zvýrazněné nadpisy. Vkládejte zajímavé a funkční nadpisy, jež vycházejí z klíčových slov strategicky a přirozeně.
  5. V podtitulech shrnuje ideální výsledky, obvyklé námitky či časové rámce. Předvídejte, v co čtenáři doufají i čeho se obávají.
  6. Je lepší než články s aktuálně nejlepší pozicí ve vyhledávačích. Sledujte konkurenci. Procházejte stránky, které se podle klíčových slov zrovna objevují na špici, a položte si otázku, zda je váš obsah lepší. Dejte si záležet na tom, aby lepší byl.

Krok 3: Dbejte na jazykovou správnost

Je něco nepříjemnějšího než překlep v jinak skvěle napsaném článku? Ne, není. Přestože v současné době neexistuje žádný důkaz pro to, že gramatika má vliv na výsledky vyhledávání, snižuje důvěryhodnost.

Další dobrá technika je používat citace zdrojů a odkazy na další odborné autority. To je zároveň správné SEO – takové externí odkazy vyhledávačům naznačují, že svému oboru rozumíte a pohybujete se ve správných kruzích.

Kvalitní obsah:

  1. Je očištěn od překlepů a gramatických chyb. Přečtěte si po sobě, co jste napsali. A pak nechte udělat korekturu ještě někoho jiného.
  2. Odkazuje se na solidní zdroje s dobrou reputací. Google považuje za dobrý zdroj třeba Wikipedii bez ohledu na to, jak se o ní vyjadřoval váš učitel na střední škole.
  3. Používá ověřená fakta. Neměli byste citovat nějakou statistiku jenom kvůli tomu, že ji citují všichni, dokud si sami neověříte zdroj.

Krok 4: Zkontrolujte si, jak používáte klíčová slova

Samozřejmě jste už začali s klíčovými slovy a průzkumem záměrů uživatelů. Teď tedy neřešíme otázku, jaká klíčová slova máte použít pro svůj text. Jde nám o to, jak dané klíčové slovo ve svém textu používáte.

Řekněme si nejdříve, že přeplácat text klíčovými slovy je už dávno zastaralé. Nikdy to nebylo úplně cool, ovšem dnes to je – zásluhou Googlu – zároveň neefektivní (a možná dokonce až nebezpečné). Google také zohledňuje klíčová slova velmi obezřetně. Nic z toho však neznamená, že by klíčová slova byla „mrtvá“. Jde pouze o to, že při SEO je musíme používat co nejlépe.

(Stojí za pozornost, že když uživatelé hledají klíčová slova, Google dovede rozpoznat obvyklá synonyma, jenomže když uživatel vepíše klíčové slovo, potom má tendenci hledat toto vytučněné slovo ve výsledcích vyhledávání.)

Kvalitní obsah:

  1. Není přeplácaný hlavním klíčovým slovem. To se nedá matematicky nijak jednoznačně vyjádřit. Dobrý způsob je graficky si výskyt klíčového slova v dokumentu zobrazit s pomocí funkce „Vyhledat“. Vypadá-li dokument slovem přesycený, zkuste používat více synonym.
  2. Strukturuje části tematicky podle souvislosti s hlavními klíčovými slovy. Google se v chápání souvislostí neustále lepší. Nebojte se toho.
  3. V textu přirozeným způsobem používá klíčová slova a jejich variace. Nepřežeňte to. Používejte synonyma, zkratky, plurály a podobně tak, aby to bylo přirozené.
  4. Používá klíčová slova přirozeným způsobem i v textu v obrázcích. Popisy obrázků, alt text a podtitulky jsou vhodná místa pro tento účel. Nesnažte se je vkládat za každou cenu, ale když se to hodí, využijte toho.
  5. Přirozeně používá klíčová slova v nadpisech. Pište především tak, aby se to dalo číst, avšak pokud můžete vepsat klíčové slovo do hlavního nadpisu nebo do vedlejších, udělejte to.
  6. Přirozeně používá klíčová slova v URL adresách. To by nemělo být příliš obtížné, když jste je použili v nadpisu.
  7. Přirozeně používá klíčová slova a jejich variace v prvních 100 slovech. Pokuste se vyložit všechny svoje karty na stůl co nejdříve. Opět to nepřestřelte.

Něco navíc: Pár technických rad pro SEO

Technické SEO je úplně něco jiného, než o čem jsme psali výše. Převážná většina SEO faktorů se týká webové stránky a je třeba je zkontrolovat, případně opravit, dříve než začnete optimalizovat obsah.

Existuje však několik technických věcí, které se přímo týkají obsahu a které bychom měli zmínit:

  1. Obsah se zobrazí rychle.Musíte se vejít do tří sekund, raději méně. Zkontrolujte si, že obrázky a další mediální soubory nezpomalují zobrazení obsahu.
  2. Obsah korektně funguje také na mobilních zařízeních. To zřejmě nebude problém, používá-li web responzivní web design. Přesto se ujistěte, že formuláře a CTA fungují, obrázky jsou vycentrované atd.
  3. Stránka je zahrnuta v XML mapě webu. Pomozte Googlu vyhledat a pochopit obsah!
  4. Používáte interní odkazy. Měly by být relevantní, vedoucí na zajímavý doplňující obsah a když se to hodí, v textu odkazu zkuste používat klíčová slova (tzv. „anchor text“).
  5. URL adresy jsou krátké. Nejlépe se ve vyhledávání umisťují krátké URL adresy. Průměrná délka adres, které jsou nejvýše, je 59 znaků.

Takže odteď tvořte „kvalitní“ obsah

Říká se, že krása je v očích toho, kdo se dívá. Když toto rčení trochu pozměníme pro naše účely, krása je v očích cílových zákazníků.

RankBrain, byť je stále poměrně vágní a nejasný, je alespoň velmi konzistentní. Díky tomu můžete googlovat tisíce frází a analyzovat desítky tisíc výsledků. Analyzujte výsledky s pomocí A/B testování a vytvořte si seznam charakteristik, jež Google velmi pravděpodobně považuje za důležité — mělo by to být celkem 77 charakteristik neboli „rank signálů“.

Začněte provádět svoje SEO tak, že mu od začátku budete přizpůsobovat obsah. Pokud už máte obsah, který jste tvořili bez propojení s vaší SEO strategií, přepracujte ho.

Když bude motor dobře spolupracovat s koly, pojede se vám o mnoho lépe.