10 e-commerce trendů pro rok 2018

Odvětví e-commerce je v rozkvětu a nic nenasvědčuje tomu, že by se na tom mělo něco změnit. Naopak bude nadále posilovat. Z toho důvodu vám přinášíme několik tipů pro kvalitnější e-commerce služby.

Podle dat portálu Statista dojde do roku 2021 k nárůstů e-commerce (elektronické obchodování) prodejů o 246,15 %, ze 1,3 bilionu z roku 2014 na 4,5 bilionu v roce 2021.

Tradiční obchody již nemohou konkurovat bez prvotřídních e-commerce služeb. 56 % nákupů v obchodu je ovlivněno právě digitálním obchodováním. To znamená, že pokud se ke svým zákazníkům nedostanete na internetu, můžete přijít o polovinu potenciálních příjmů.

S rapidním růstem e-commerce přichází také rapidní změny. Nestačí na svou stránku nahrát obrázek produktu a doufat, že si k vám zákazník najde cestu. V roce 2018 nastupuje celá plejáda nových trendů, které mohou nakopnout růst e-commerce pro vaši společnost, pokud jim budete věnovat pozornost.

Abychom vám pomohli zasadit mnohé z výhod e-commerce tohoto roku, sestavili jsme pro vás 10 největších trendů, které podle nás změní způsob, jakým lidé nakupují a prodávají online.

1. Nativní nakupování

V jednom dřívějším experimentu vyšlo najevo, že fanoušci na Facebooku preferují vlastní video obsah 160x více než obsah cizí.

Ty samé preference platí i pro e-commerce. Miliony lidí používají skvělé vizuální platformy jako je Instagram a spousta těchto uživatelů nechce z této platformy odejít, jen aby navštívila vaši stránku. Proč jim tedy neumožnit provést nákup přímo z dané aplikace?

Výborným příkladem nativního nakupování je Pinterest a jeho Shop the Look. Když na službě uvidíte šaty, které se vám líbí, můžete kliknout na jakoukoliv část šatů a zjistit detaily o daném oblečení přímo v aplikaci Pinterest. Aplikaci musíte opustit teprve tehdy, až jste opravdu připraveni k samotnému nákupu (danou věc si můžete také uložit a vrátit se k ní později).

2. Rozšířená a virtuální realita

Víte, co je před nákupem produktu ještě lepší, než ho vidět v obchodě?

Vidět ho doma.

Rozšířená realita a virtuální realita získá v roce 2018 opravdový význam. Časem bude pro firmy standardem nabízet výhody rozšířené a virtuální reality.

Společnost zabývající se designem nábytku a interiérových dekorací Houzz zjistila, že díky rozšířené realitě si zákazníci produkt zakoupí 11x častěji a 2,7x déle vydrží v její aplikaci.

Také IKEA nabízí aplikaci s rozšířenou realitou, která vám umožní si 3D produkt nejprve vyzkoušet u vás doma. Aplikace vyobrazuje všechny produkty v reálném měřítku a snadno tak zjistíte, zda se vám požadovaný produkt vůbec vleze na dané místo.

Do všech těchto bonusů se vyplatí investovat. S růstem e-commerce narůstá počet zákazníků, kteří budou dávat přednost společnostem nabízejícím možnost si produkt před samotným nákupem vizuálně otestovat.

3. Automatizace a chatovací boti pro online objednávky

Facebook Messenger používá zhruba 1,3 miliardy lidí a logicky tak dává smysl využít chatovacích botů pro marketing, zákaznickou podporu a prodej.

Ovšem s e-commerce můžete jít ještě o krok dál.

Americká pizzerie Domino’s používá Messenger bota pro kompletní objednávky z menu. Výhody jsou nezpochybnitelné, co do rychlosti a jednoduchosti objednávek nemá Domino’s konkurenci.

Chatovací bot navíc přináší zákazníkům Domino's něco nového, čímž prokazuje, že se jedná o průlomovou společnost.

Pokud to dává u vaší firmy smysl, rozhodně doporučujeme si nějakého chatovacího bota vytvořit, dokud jde stále ještě o novinku. Za pár let může jít o běžnou formu objednávek a ztratí tak svůj novátorský půvab.

4. Hlasové vyhledávání

S růstem obliby Amazonu Echo, Google Home a dalších hlasem aktivovaných zařízení bude narůstat obliba hlasového vyhledávání. 40 % mileniálů v USA již hlasové vyhledávání používá před online nákupem.

V roce 2018 byste se měli připravit na optimalizaci vašeho podniku na hlasové vyhledávání. Jinak se vám může stát, že o velkou část zákazníků přijdete.

Walmart svým zákazníkům umožňuje objednat jakýkoliv produkt přes Google Express hlasem a v budoucnu chce umožnit provádět objednávky s vyzvednutím v obchodě přes Google Home. Target, Costco, Kohl’s, Staples, Walgreens a spoustu dalších obchodů na podobných řešeních pracuje.

Hlasové vyhledávání se 3x více týká místních obchodů a měli byste se tak ujistit, že je vaše adresa, telefon, otevírací doba a další dostupné informace na internetu aktuální.

5. Mobily na prvním místě

62 % uživatelů chytrých telefonů si v posledních šesti měsících přes své zařízení zakoupilo nějaké zboží. Mobilní nakupování neustále roste a je tedy nutné vytvořit e-commerce stránku, která bude optimalizována pro mobilní telefony.

Čtečky otisku prstů a rozpoznávání obličejů, stejně jako platby jedním kliknutím, zjednoduší mobilní platby a dále budou lákat uživatele přejít ze stolních počítačů k mobilům. Z nich se v brzké době stane hlavní platební metoda pro e-commerce transakce. Jen do konce tohoto roku by měly mobily dosáhnout 70 % veškerého e-commerce trafficu.

Společnost Starbucks vytvořila v roce 2015 aplikaci Mobile Order and Pay. V roce 2017 již bylo 30 % všech Starbucks objednávek placeno právě přes mobilní telefony. Podle StarBucks je jejich aplikace tak oblíbená, že kvůli ní vzniká v kavárnách nával a dlouhé fronty, což se snaží společnost vyřešit najmutím většího počtu baristů. Jestliže vedou mobilní objednávky k většímu počtu zákazníků v obchodě, pak si myslíme, že se taková investice musí vyplatit.

6. ROPO

Zjistit, jak ovlivňují vaše digitální snahy offline prodeje, není nic jednoduchého.

Naštěstí je tu nástroj ROPO („hledej online, nakupuj offline“, z anglického „research online, purchase offline“), který bude v následujících letech schopnější a přesnější, díky čemuž budou moci obchody přesně měřit výkon svých reklam proti nákupům v obchodě.

ROPO kombinuje informace ze sociálních médií, mobilní sledování/geolokaci, mobilní platby, skladové zásoby v obchodě, analytické nástroje, CRM systémy a další, za účelem zjistit, jaké reklamy a stránky přivedly zákazníky k nákupu v obchodě.

Jde o neocenitelné informace. Když budeme vědět, jaké digitální reklamy jsou nejefektivnější a nejvíce přispívají k prodejům, e-commerce bude moci generovat vyšší konverze, cílenější kampaně a bude jasně prokazatelné, jak působí online aktivity na offline zákazníky.

7. Strojové učení a AI

Se strojovým učením a umělou inteligencí jste ve styku každý den. Možná si to akorát neuvědomujete.

Vezměte si například Netflix. Místo aby dělil diváky podle věku, bydliště nebo pohlaví, vytvořil 1300 komunit podle vkusu. Netflix doporučuje podobné seriály a filmy na základě oblíbenosti v dané komunitě. Tak vypadá budoucnost strojového učení.

Další e-commerce platformy si brzy uvědomí výhody použití strojového učení a algoritmů pro zjištění, jaký obsah podávat jaké skupině. V budoucnosti bude obsah rozdělovat strojové učení a umělá inteligence a k zákazníkům se bude dostávat jen ten obsah (nebo produkty), které je zajímají nejvíce.

8. Vyhledávání obrázků

Představte si následující situaci: jste v obchodě a uvidíte nádhernou sedačku, ale nechce se vám platit plná cena, tak vezmete telefon, vyfotíte ji a použijete vyhledávač pro nalezení stejné nebo podobné sedačky za lepší cenu.

S přesunem e-commerce na mobilní telefony budou společnosti nabízet možnost produkt vyhledávat vizuálně pomocí osobních fotografií nebo fotografií nalezených online. Podle odhadů budou do roku 2020 tvořit obrázkové a hlasové vyhledávání až 50 % veškerého vyhledávání.

Jelikož obrázkové vyhledávání nabízí příležitost nalézt podobný produkt za nejnižší cenu, mohlo by se dokonce stát, že budou zákazníci nakupovat online, i když původně začali v kamenném obchodě.

Obrázkové vyhledávání již do svých online řešení úspěšně implementovalo několik společností. Například Pinterest má svou vlastní funkci na vyhledávání obrázků. Díky ní si můžete přiblížit daný objekt a nechat si vyhledat jemu podobné. Obchody Target mají v plánu integrovat tu samou technologii, která umožní zákazníkům vyhledat obrázek a podle něj najít podobný produkt v online katalogu.

9. Kvalitní videa o produktech

Online zákazníci mají ty stejné otázky o funkčnosti a designu jako ti v obchodě. Pro úspěch v e-commerce budete muset všechny jejich dotazy zodpovědět digitálně. Jedním z nejjednodušších způsobů je v tomto případě video.

Kvalitní video adresující design a funkce vašeho produktu je jednou z nejlepších cest, jak daný produkt prodat. Video může oslovit emoce uživatele a přesvědčit ho lépe než text.

Skvělou práci na tomto poli odvádí Australská společnost vyrábějící dětské kočárky Redsbaby. Jejich videa vyobrazují kočárky v běžném dni a uživatelům je tak jasné, co si vlastně kupují, aniž by produkt kdy viděli na vlastní oči.

10. Doručení tentýž, nebo následující den

Loni otevřel Amazon spoustu nových skladů poblíž velkých měst, aby mohl svým Prime zákazníkům doručovat zboží ještě tentýž den od provedení objednávky. Podle TechCrunch spustí Google podobnou službu v podobě „Google Shopping Express“. Ta nabídne doručení tentýž den od obchodů jako Walmart a Target.

Díky tomu vyhrají tito e-commerce obři boj o velkou část zákazníků, kteří vyžadují rychlé naplnění svých potřeb. Postupem času si budou lidé ochotni za doručení tentýž den i připlatit.

Pokud neposkytnete svým zákazníkům možnost doručení tentýž, nebo druhý den, obrátí se ke konkurenci, která jim tuto možnost nabídne.

Zdroj: HubSpot