8 tipů pro efektivní reklamu na sociálních médiích

Nepřináší vaše reklamy na sociálních médiích kýžené výsledky? Odborník Peter Minnium se podělil o osm tipů a triků, které vám pomohou se spojit s vašimi zákazníky a vybudovat komunitu loajálních fanoušků.

Častokrát slýchám názory, že feed uživatelů sociálních médií neustále zahlcují cílené reklamy, které je otravují a navíc nejsou často ani relevantní. Většina uživatelů používá sociální média zejména z důvodu styku s přáteli a sledování různých umělců a podobně.

Napadlo mě, proč se jim neustále zobrazují reklamy, které jsou úplně mimo, když technologie cílení natolik pokročila? Určitě musí existovat lepší způsob, jak se na sociálních médiích k zákazníkům dostat.

Téměř dvě třetiny uživatelů sociálních médií otravuje množství marketingových kampaní, které na ně chrlí jejich feed, a 26 % z nich marketingový obsah aktivně ignoruje. Přitom 62 % lidí na sociálních sítích sleduje alespoň jednu komerční značku.

Podle GlobalWebIndex je 42 % uživatelů na sociálních sítích kvůli kontaktu se svými přáteli. Více než třetinu pak zajímají také informace o aktuálních událostech, zábava nebo prosté zabíjení času. I když 27 % uživatelů na sociálních médiích vyhledává informace o produktech, drtivá většina se zaměřuje spíše na budování vztahů. Z toho je tedy jasné, proč většinu uživatelů sociálních médií reklamy štvou a nevnímají je jako zábavné ani relevantní.

Tato data nám pomáhají pochopit, proč uživatelům určité reklamy vadí, a zároveň naznačují, proč uživatelé nemají problém s tím sledovat na sociálních médiích určité firmy. Nicméně dnešní nadmíru konkurenční étos není omezen pouze na firmy a reklamy. Uživatelé chtějí vědět o nejnovějších trendech v módě a technologii a chtějí to vědět jako první. Sledováním firem se uživatelé snaží zůstat v obraze.

Sledování umožňuje zákazníkům také přímočařejší kontakt s firmami a ozvat se, když jsou z nějakého důvodu nespokojení. Celých 46 % uživatelů na sociálních médiích „kontaktovalo“ nějakou firmu a čtyři z pěti věří, že to mělo pozitivní dopad na její věrohodnost. Dobrou zprávou pro firmy je, že pokud budou reagovat správně, 45 % uživatelů napíše o své zkušenosti příspěvek a více než třetina se o ní podělí se svými přáteli.

Firmy by měly brát na vědomí, že 60 % kontaktů je reakcí na vnímanou neupřímnost, což by vám mělo osvětlit, proč 30 % lidí přestane sledovat značku, která používá slang, který neodpovídá její image. A taková věc se může vážně prodražit, jelikož 76 % uživatelů mezi 13 až 25 lety přestalo po ukončení sledování firmy od ní také nakupovat.

Nicméně nevěste hlavu. Tato fakta vám předkládají jasnou cestu, jak se do neprobádaných vod sociálních médií dostat. Zde přinášíme několik základních tipů.

1. Buďte autentičtí

Firmy by měly ze všeho nejvíce usilovat o autentičnost. Zákazníci prokázali, že jsou firemnímu obsahu na sociálních médiích otevření, a pokud je obsah užitečný, týká se značky a neruší, dokonce ho i vítají.

Ze statistik používání sociálních médií lze jasně pozorovat, že uživatelé chtějí ze všeho nejvíce zůstat ve spojení a bavit se. Firmy, které sdílí novinky o nadcházejících trendech nebo zveřejňují svůj vlastní obsah, mohou zlepšit zážitek uživatelů ze sociálních médií a zároveň se dostat k chápavějšímu publiku.

2. Buďte užiteční

Pochopit, jak jedinci využívají svůj čas na sociálních médiích, vám může pomoci pozvednout vaše marketingové snahy. Uživatelé možná nechtějí při prohlížení kamarádových fotek z dovolené vidět reklamu na nealkoholický nápoj, ovšem letenky mohou být trefou do černého.

Instruktážní videa jsou skvělou volbou, jak se dostat k zákazníkům a navíc být užitečný. Spoustu kutilů by raději vidělo návody od dodavatele pracovních nástrojů než nekonečné reklamy na oblečení, které zahlcují jejich feed.

3. Buďte konkrétní

Jako vždy je klíčem kontext. Ne všechny interakce na sociálních médiích jsou stejné. Uživatelé mohou sledovat jednu firmu kvůli zábavě nebo novinkám a jinou pro technologické znalosti nebo inspiraci.

Dnešní přístup cílení předpokládá, že aktivity a zájmy uživatelů ovlivňuje jejich sociální síť jako celek. Pokud se vám ovšem podaří určit, jakým způsobem reagují na určité věci oni sami, budete moci přesně určit, kdy a kde a budou na váš marketingový obsah nejvíce reagovat.

4. Buďte důvěryhodní

Odlišování je nesmírně důležité také při tvorbě důvěryhodnosti. Studie American Press Institute prokázala, že uživatelé dávají při sdílení větší váhu tomu, kdo obsah sdílí než původnímu zdroji obsahu. Uživatelé sociálních médií, zejména pak ti v rozmezí 13 až 24 let, aktivně sdílejí a diskutují o obsahu, který je zajímá.

Firmy mohou tohoto fenoménu využít pro rozšíření svého obsahu, ovšem jen za předpokladu, že uživatelé, kteří takový obsah sdílejí, jsou v rámci své sítě považování za důvěryhodné. Jak lidé reagují na příspěvky a sdílení uživatelů může být totiž důležitější než počet takových sdílení.

5. Buďte přístupní

Firmy by si měly budovat fanoušky aktivních a spolehlivých zákazníků, kteří jim pomohou šířit firemní obsah mezi jejich vlastní fanoušky. Firmy toho mohou kromě vydávání přitažlivého a uvážlivého obsahu hodícího se k jejich image dosáhnout také snadnou přístupností.

Chatovací služby mohou být mocným nástrojem pro zodpovídání dotazů zákazníků, řešení stížností a budování bližšího vztahu se zákazníkem. Díky rychlejším a osobnějším reakcím mohou firmy uživatele přesvědčit, aby s nimi sami ze své vůle budovali pevnější pouto.

6. Buďte vytrvalí

Nejdůležitějším faktorem, který rozhoduje o úspěchu firmy ve světě sociálních médií, je vytrvalost. Částečně to také znamená vnímat připomínky uživatelů a aktivně pracovat na vylepšení dojmu na sociálních médiích.

Zároveň se ale musí firmy držet svého kormidla. Podle průzkumu Sprout Social většina uživatelů (nějakých 60 %) uvidí obsah dva až čtyřikrát, než na něj začnou sami reagovat. Stabilní produkce kvalitního obsahu udrží uživatele v pozoru a časem an něj začnou aktivně reagovat.

7. Testujte

Firmy často do testování efektivity svých kampaní na sociálních médiích nijak neinvestují. Výmluvy se přitom najdou snadno. Mezi ty nejčastější patří „náklady na reklamu jsou příliš malé“, „ informace získáváme z platformy“ nebo „nemáme na to čas“.

To je velká chyba. Bez nezávislého vyhodnocení reklam a jejich cílů (subjektivních i behaviorálních) si firma nemůže být jistá, že se dostala přes výše zmíněné překážky.

8. Naslouchejte

Firmy, které aktivně naslouchají potřebám uživatelů sociálních sítí a svědomitě na ně reagují, získávají pro svou novou marketingovou oblast pevné základy. Přes 75 % uživatelů průzkumu Sprout si zakoupilo produkt po interakci s reklamním obsahem na sociálních médiích. Navíc stejný počet uživatelů objevil novou firmu přes sociální média jako přes tradiční reklamu.

Spoustu firem má s dosahem na zákazníky na sociálních médiích problémy (ne kvůli tomu, že by se nesnažily). Tento neduh se dá odstranit tak, že nejdříve uživatelům otevřete jejich srdce a až poté peněženky.

Zdroj: Marketing Land