Facebook testuje odstranění příspěvků Stránek z News Feedu uživatelů

Neplacené příspěvky Stránek se v rámci testování přesunou do nového Explore Feedu.

V poslední době se příspěvky Stránek dostanou na hlavní stránku uživatelů (News Feed) v podstatě pouze v případě, že se jedná o příspěvky placené. Nyní sociální síť zkoumá, zda na takový model nepřejde úplně.

Před nějakou dobou spustil Facebook zkušební provoz tzv. Explore Feedu (průzkumníka příspěvků), kde se zobrazovaly příspěvky Stránek, se kterými nebyli uživatelé spojeni. Nyní se rozhodl otestovat, zda sem nepřesune úplně všechny příspěvky všech Stránek, včetně těch, které odebírají.

Během testu bude hlavní stránka a její News Feed sloužit výhradně pro zobrazování příspěvků přátel a rodiny, to znamená žádné Facebook Stránky, ty přesune právě do Explore Feedu.

„Vždy se snažíme lidem přinést ty nejdůležitější příběhy. Uživatelé nám prozradili, že chtějí vidět více příspěvků od svých přátel a rodiny. Proto jsme se rozhodli otestovat dva různé prostory, jeden určený pro příspěvky od přátel a rodiny a druhý určený pro příspěvky od Stránek. Na tomto rozdělení budeme testovat, jak lidé reagují například na videa a další druhy příspěvků. Testování jsme zahájili v šesti zemích: Slovensko, Srbsko, Srí Lanka, Guatemala a Kambodža. V tuto chvíli rozšíření do zbytku světa neplánujeme.“ – Reagoval mluvčí Facebooku Adam Mosseri.

Pro firmy a provozovatele Stránek, které spoléhají na návštěvnost svých webových prezentací z Facebooku, může být útěchou, že jde pouze o test a Facebook „neplánuje rozšíření do zbytku světa“. Na druhou stranu se tomu možná v budoucnu nevyhneme, ačkoliv bude testování s největší pravděpodobností probíhat několik měsíců.

Od roku 2013 organický dosah na Facebooku klesá. Jeho ukončení by tedy nebylo žádným překvapením. (Může se také stát, že pokud budou lidé opravdu sledovat i Explore Feed určený pouze pro Stránky, jejich organický dosah nezmizí úplně).

Zaprvé, prostor na hlavní stránce Facebooku není tak nekonečný, jak se zdá. Jestliže Facebook nedokáže zajistit, že ty nejhodnotnější příspěvky na stránce uživatele ho budou také nejvíce zajímat, může jich na své stránce vidět méně, nebo také vůbec žádné, a tudíž nemusí vidět ani žádnou z reklam, které Facebook prodává. Čím více příspěvků lidé a Stránky zveřejňují, tím zahlcenější News Feed lidí je. Facebook se tedy snaží tento problém vyřešit upřednostňováním příspěvků přátel a rodiny před příspěvky Stránek.

Zadruhé, Facebook je firma a ta musí vydělávat. V tomto případě vydělává na upoutání pozornosti uživatelů a její následné kapitalizaci. Ano, organické příspěvky Stránek mohou pozornost uživatelů upoutat. A ano, Facebook dokázal tuto pozornost zpeněžit umístěním reklamy vedle těchto neplacených příspěvků. Nebo Stránky své příspěvky jednoduše propagovaly, aby je dostaly mezi ještě více uživatelů. Nicméně organické příspěvky Stránek nevydělávají Facebooku peníze přímo.

Zatřetí, majitelé Stránek se placení za propagaci svých příspěvků nebrání. Celé roky nad poklesem organického dosahu krčily ramena a nezdráhaly se vytáhnout svou peněženku. Dokonce i vydavatelé na tuto situaci přistoupili. Kvůli tomu mohou majitelé Stránek v této době jen těžko něco namítat.

Začtvrté, Facebook musí vyřešit problém s hromadou reklam, aby ochránil svůj budoucí nárůst příjmů. Více než rok představitelé Facebooku tvrdí, že prudký nárůst příjmů letos začne opadat, jelikož se maximalizuje poměr reklam proti organickým příspěvkům lidí v News Feedu. Facebook se k tomu může postavit několika způsoby. Například sdružením reklam na jiné místo, například na Instagram, Messenger a stránky a aplikace třetích stran. Také ale může přinutit inzerenty platit za reklamu na Facebooku více peněz, díky čemuž jejich reklamu vmáčkne na hlavní stránku uživatelů. Placená reklama Stránek jako jediný obsah na News Feedu uživatelů by mola být toužebným řešením.

Zdroj: Marketing Land, Medium