Jak získat více liků na Facebooku zdarma

Velká řada lidí si myslí, že získat velký počet fanoušků na své Facebookové stránky stojí spoustu peněz. Naše příručká vám ukáže, že tomu tak rozhodně není.

Vybudování silné prezence na sociálních médiích je v dnešní době pro přežití firmy zásadní. Nezáleží na tom, s čím obchodujete, propagační strategii na Facebooku se musíte věnovat chtě nechtě.

Ostatní sociální platformy jako Twitter, Instagram, Snapchat a YouTube jsou také důležité, nicméně základem sociálních aktivit je Facebook.

2,2 miliardy aktivních uživatelů na Facebooku lze ignorovat jen stěží. Už jen toto číslo dokazuje, že vaše cílová skupina se na této platformě nevyhnutelně nachází.

Pro úspěch ale nestačí založit stránku na Facebooku a zveřejňovat příspěvky. Pokud se lidem vaše stránka líbit nebude, nikdo vaše propagační materiály neuvidí, a tudíž ani neuvidí, co vlastně nabízíte.

Mezi lidmi pak koluje mylné přesvědčení, že nalákat fanoušky na vaši stránku je nákladná záležitost.

To, že některé firmy utrácí na Facebooku za reklamu ještě neznamená, že vy musíte taky. Ve skutečnosti nemusíte pro zisk fanoušků na Facebooku utratit ani korunu.

Nevěříte nám? Tak čtěte dále a dozvíte se jak na to. Prozradíme vám ty nejlepší tipy a triky pro získání liků na vaší Facebookové stránce, aniž byste museli cokoliv utratit.

Vytvářejte obsah, který lze sdílet

Pokud nejste úplně nová firma, která si právě založila stránku na Facebooku, předpokládáme, že již nějaké ty fanoušky (liky) na své stránce máte. Nejdříve byste tak měli využít lidí, kteří už vaši stránku sledují.

Nechte tyto lidi zobrazit vaše příspěvky jejich vlastním přátelům. Toho můžete docílit zveřejňováním obsahu, který si vyloženě žádá o sdílení.

Podle Buzzsumo jsou nejsdílenějšími příspěvky roku 2017 tyto:

Jak lze vidět, čtyři z deseti nejsdílenějších příspěvků byly ve formě videa. Tři ze čtyř byly dokonce hudební videoklipy.

Je nám jasné, že pro většinu z vás by vytvářet hudební videa nedávalo smysl a jejich zveřejňování by nemuselo být pro vaši značku relevantní. To ale ještě neznamená, že byste to měli vzdát. V seznamu lze totiž najít také novinky a kvízy.

Občas ani nemusíte být moc kreativní a postačit může jednoduchá žádost o sdílení vašeho obsahu. Jinak musíte vytvářet vysoce kvalitní a unikátní obsah, který bude pro vaše fanoušky velice zajímavý.

Provádíte nějaký průkopnický výzkum? Dokážete vytvořit virální video? Díky těmto věcem váš obsah vynikne. Cokoliv šokujícího, kontroverzního nebo zajímavého může vyvolat diskuzi a přinutit lidi váš příspěvek sdílet.

Po sdílení uvidí váš příspěvek i přátelé uživatele, který ho sdílel. Tím se zvyšuje počet potenciálních lidí, kteří dají vaší stránce like a váš obsah se jim bude zobrazovat pravidelně.

Správné načasování nadevše

Zamyslete se nad tím, jak často na Facebook přispíváte. Jednou denně? Jednou týdně? Pouze jednou za měsíc?

Zamyslete také nad tím, ve kterou denní dobu na Facebook přispíváte. To vše je pro zvyšování engagementu a počtu liků důležité.

Podle průzkumů jsou nejlepší dny a doba na přispívání na Facebook následující:

Na základě těchto dat obdržíte vyšší engagement ke konci týdne a o víkendu. To dává poměrně smysl.

Lidé chodí do práce a přes týden bývají více zaneprázdnění. Nicméně s blížícím se víkendem se začínají uvolňovat a mají více času na Facebook.

O víkendu jsou lidé navíc šťastnější a mají větší tendence vaše příspěvky likovat, sdílet a komentovat.

Zvážit musíte také to, kdo vaši stránku sleduje. Pokud je například 90 % vašich fanoušků z USA, příspěvek zveřejněný ve 13.00 SEČ asi moc engagementu nepobere.

Váš časový rozpis příspěvků by měl být konzistentní. Držte se své strategie. Nepřispívejte měsíc vkuse, když se pak zničehonic odmlčíte.

Své fanoušky ale nesmíte ani zbytečně zahlcovat a přispívat příliš často. Podle průzkumů přestane firmu na Facebooku sledovat 46 % fanoušků, pokud přispívá příliš často. Oproti tomu 18 % jich značku sledovat přestane, pokud přispívá málo.

Najděte si mezi těmito dvěma extrémy svůj kompromis.

Udržujte své příspěvky krátké

Nikdo nebude na sociálních médiích číst hromadu textu.

Už tak uživatelé sledují víc než dost od svých přátel a rodiny. Čtení dlouhých příspěvků od vaší firmy rozhodně nebude jejich hlavní prioritou.

Sociální média jako Facebook jsou navržena tak, aby v nich mohli uživatelé obsahem rychle skrolovat. Zvážit musíte také počet uživatelů, kteří přistupují k obsahu na Facebooku přes mobilní telefon:

Dlouhé odstavce na monitoru budou na displeji mobilního zařízení ještě delší. Navíc se dlouhé úseky textu špatně čtou.

Pokud momentálně takový obsah vydáváte, může se jednat o důvod, proč na něj skoro nikdo nereaguje.

Jak dlouhé by tedy měly vaše příspěvky být? Přesně na to měla odpovědět studie provedená na pěti nejoblíbenějších stránkách na Facebooku:

  • Fox News,
  • NBC News,
  • Huffington Post,
  • BBC News,
  • BuzzFeed.

Výzkum ukázal, že 33 % příspěvků obsahovalo maximálně deset slov. Pravidlo, kterého se můžete v tomto případě držet, zní, čím kratší, tím lepší.

Když lidé uvidí, že vaše příspěvky nejsou dlouhé, nebudou tolik váhat s likem vaší stránky.

Vybízejte ke komentářům (a reagujte na ně)

Komentáře uživatelů u vašich příspěvků je skvělý způsob, jak vaši stránku zviditelnit. A čím více bude vidět, tím vice liků dostane.

To proto, že přátelé komentujících budou jejich komentáře vidět, aniž by sami byli fanoušky vaší stránky. Příspěvky a komentáře se jim totiž zobrazí na jejich zdi.

A když vaše příspěvky uvidí více lidí, můžete obdržet více liků.

Pokud navíc uživatelé uvidí, že na komentáře uživatelů reagujete, budou chtít s vaší stránkou interagovat o to víc. Důvodů pro reaogávní na komentáře je hned několik:

  • odpovídání na otázky,
  • děkování za pozitivní reakce,
  • ocenění odlišného názoru.

Ne pokaždé se setkáte s kladnými komentáři, a ne každý s vámi bude souhlasit. Ale to je naprosto v pořádku. I na takové komentáře můžete reagovat. Stačí, když budete profesionální a držet se své image.

Rozhodně se nechcete před celým světem s nikým dohadovat. Nějaká ta neshoda je naprosto přirozená, vše ale musí probíhat s respektem. K takovým situacím je tedy třeba přistupovat opatrně.

Podívejte se, jak využili Hydroflask komentáře pro reakci na stížnost zákazníka:

Důležité je na komentáře reagovat včas. 80 % zákazníků očekává odpověď na sociálních médiích do 24 hodin. Příliš opožděná odpověď může mít nepříznivý dopad na vaši mediální strategii.

Komentujte na dalších stránkách

U komentářů ještě zůstaneme.

Pro zviditelnění své vlastní stránky můžete na Facebooku komentovat také na stránkách druhých. Najděte příspěvky stránek týkající se vašeho odvětví, komentujte u jejich obsahu a zažehněte konverzaci.

Netvrdíme, že máte jít hned na stránky vaší konkurence, ačkoliv doporučujeme konkurenci monitorovat.

V tomto případě je ale lepší najít pro své komentáře alternativní stránky. Řekněme například, že prodáváte atletické vybavení.

Nechoďte tedy na Facebookové stránky ostatních prodejců, ale zamiřte raději na stránky posiloven a fitness center. Vidíte ten rozdíl?

Jen si dejte pozor, abyste zbytečně nespamovali. Vaše komentáře by měly být k věci, a ne pouze odkazy na produkty z vašeho obchodu.

Správné provedení této taktiky může vést k výraznému zvýšení návštěvnosti vaší stránky a počtu liků.

Sdílejte autentické obrázky a videa

I pokud vám to se slovy jde, neměli byste sdílet pouze holý text. Zařaďte mezi vaše příspěvky obrázky a video. Proč? Protože takové příspěvky generují vyšší engagement.

Podívejte se na engagement videí a obrázků v porovnání s odkazy:

Když na svou stránku přidáte fotografie a videa, obdržíte více liků, komentářů a sdílení. Výsledkem toho ji uvidí více lidí a vaše stránka se dostane k širšímu obecenstvu. Tak budete mít větší šanci získat liky od nových uživatelů.

Vytvořte si efektivní profilový obrázek a úvodní fotku

Tento bod se pojí s předchozím tvrzením o sdílení těch správných obrázků.

Nejdůležitější obrázky vaší stránky jsou ty, které uživatelé vidí neustále. Navíc jde o první věc, kterou člověk uvidí, když se na vaši stránku dostane.

Nevybírejte něco náhodného. Logo může být správný směr, jděte ale ještě hlouběji. Najděte něco, co bude k vašim fanouškům opravdu promlouvat a reflektovat vaši marketingovou kampaň.

Obrázek by měl být ale jednoduchý. Nechcete mít matoucí úvodní fotku (cover photo). Měla by být sice výrazná, ale jasně sdělovat vaši myšlenku.

Rozhodně si pročtěte příručku Facebooku pro úvodní fotky, abyste nenahráli něco, co je v rozporu s pravidly.

Ještě jedna věc je důležitá. Určitě byste neměli svou profilovou a cover fotku nastavit, a poté na ně zapomenout. Střídejte je. Například podle ročního období nebo probíhající promo akce.

Díky tomu lidem ukážete, že svou stránku neustále aktualizujete, což je další důvod k tomu, aby jí dali vytoužení like.

Nabízejte slevy a promo akce

Proč lidé na Facebooku sledují firmy?

Podle průzkumu kromě toho, že je zajímají jejich produkty a služby, chtějí vědět o případných akcích:

Pokud budete pořádat promo akce a slevy exkluzivně na Facebooku, budou mít lidé více důvodů vaši stránku sledovat. To se týče také dříve zmíněného vytváření obsahu pro sdílení.

Lidé často podobné akce sdílí mezi své přátele a rodinu, což je další skvělý způsob, jak získat další počet liků.

Buďte relevantní

U svých příspěvků musíte dbát na kvalitu a načasování. Co to přesně znamená?

Vydávejte aktuální obsah. Nevydávejte nic starého. Lidé se o tom už stejně dozvěděli někde jinde. V pop kultuře musíte být stále aktuální, zejména co se to týká vašeho obchodu. Jen se ujistěte, že se vždy držíte své strategie.

Když se stane něco, co by stálo za zveřejnění, snažte se z toho udělat relevantní zprávu pro vaši firmu.

Řekněme například, že prodáváte oblečení. Když pak budou meteorologové předpovídat obzvláště chladné období, můžete toho využít k propagaci teplého oblečení.

Vyhněte se ale citlivým tématům jako politika, náboženství atp. Diskuze na toto téma by mohla vážně poškodit vaši image u řady fanoušků.

Pořádejte soutěže

Soutěže a promo akce jsou skvělým způsobem, jak zvýšit engagement vašich fanoušků na Facebooku.

Soutěž vyžadující aktivní účast fanoušků dostane vaši stránku mezi širší publikum. Výsledkem je opět více liků pro vaši stránku.

Soutěže na principu napsání popisku k obrázku jsou dobrým způsobem, jak u příspěvku vygenerovat více komentářů.

Pokud se vám ovšem podaří uživatele přinutit si na jejich vlastní zeď vložit obrázek nebo video a označit na něm vaši firmu, bude to pro vaši publicitu ještě daleko lepší.

Zde jeden příklad soutěže firmy REI na jejich Facebookové stránce:

Soutěž motivuje uživatele sdílet fotografie s oblečením zakoupené u společnosti. Zvyšování povědomí o značce na Facebooku povede k více likům na její stránce.

Využívejte služby Facebook Live

Vysílejte živě.

Přenosy živých videí na Facebooku jsou jednou z nejlepších cest, jak oslovit vaše fanoušky.

Živé přenosy nabízí nespočet příležitostí. Můžete přes ně představit nějaký svůj produkt nebo fanoušky provést po vašem obchodě.

Živý přenos můžete využít pro představení ještě nevydaného produktu a zeptat se zákazníků na jejich názor, díky čemuž budou mít pocit, že jsou součástí tvůrčího procesu.

Facebook není jedinou sociální platformou nabízející živá videa, rozhodně je ale nejoblíbenější.

Tento kanál můžete použít jako alternativní metodu pro pořádání soutěží a promo akcí, které jsme zmiňovali výše.

Opět je ale důležité, abyste byli autentičtí a drželi se svého. Nesnažte se něco předstírat a hrát si na něco, co nejste.

Pokud jste zábavní, vtipkujte a bavte lidi. Pokud dokážete lidi na Facebooku zabavit, řeknou o tom svým přátelům. Čím více lidí si váš přenos naladí, tím více liků vaše stránka získá.

Využijte svých distribučních kanálů

Doposud jsme se bavili pouze o tom, jak získat více liků přímo z Facebooku.

To ale není jediný způsob, jak toho dosáhnout. Využít můžete i řady dalších kanálů.

Začít byste měli u svého seznamu odběratelů e-mailů. Vsadili bychom se, že většina lidí, kteří se přihlásili k odběru vašich e-mailových zpráv, má také aktivní profil na Facebooku. Proč by tedy nemohli sledovat ten váš?

Buďte upřímní. Přiložte do e-mailu odkaz a pozvěte, aby vaši stránku sledovali: „Sledujte nás na Facebooku“. Podobný prvek můžete mít i na svých webových stránkách. Přiložte odkaz na svou Facebookovou stránku také do popisu svých YouTube videí.

Využijte ostatní sociální kanály a nalákejte na svou Facebookovou stránku více lidí.

Závěr

Ještě než se naplno pustíte do Facebookových marketingových kampaní, musí nejdříve vaši stránky nějací lidé sledovat.

Konzistentní získávání liků musí být součástí vaší všeobecné strategie na sociálních sítích.

Začněte tvořením obsahu, který má vysoký potenciál na sdílení. Poté se ujistěte, že pro maximalizaci vašeho dosahu přispíváte ve správnou dobu.

Nejvyšší engagement mají krátké příspěvky.

Vybízejte uživatele, aby vaše příspěvky komentovali a na jejich komentáře reagujte. Komentovat můžete i na jiných stránkách pro vyvolání diskuze a přesměrování uživatelů na vaši stránku.

Na svou stránku přidejte obrázky a videa. Soustřeďte se na silný profilový obrázek a úvodní fotku.

Vaše příspěvky by měly být krátké a relevantní. Svým Facebookovým fanouškům nabízejte slevy a akce. Pořádejte soutěže, které generují obsah tvořený uživateli.

Vysílejte živé přenosy. Propagujte svou Facebookovou stránku na všech svých distribučních kanálech.

Postupujte podle rad přiložených v této příručce a co nevidět budete na správné cestě za ziskem hromady nových fanoušků a liků.

Zdroj: Quicksprout