Google tvrdí, že mezi tři nejdůležitější faktory, které mají vliv na pořadí v organických výsledcích, patří „kvalitní obsah“. Co však znamená z pohledu SEO „kvalitní“ obsah? Stejně jako vaše auto nepojede bez motoru, v digitálním tržním prostředí nemáte šanci bez propracované SEO strategie.
Dnešní internet je plný nekvalitních komentářů a krátkých článků, které se jen snaží chytit laciné SEO body. Není se čemu divit. Google se nechal slyšet, že mezi tři nejdůležitější faktory určující pořadí organického vyhledávání patří “obsah”.
Co si však pod pojmem „obsah“ představit? Určitě ne jakýkoli obsah. Vyhledávače bohužel nenabízejí žádné otestování “kvalitního obsahu” a nejspíš ani nikdy nenabídnou.
To znamená, že je na nás, kteří se snažíme proniknout v tomto zkoumání do větší hloubky, abychom analyzovali výsledky vyhledávání, využívali Google Analytics a vytvářeli statistiky, o nichž sice říkáme, jak nás nudí, ovšem ve skutečnosti je tajně milujeme. To vše proto, abychom vám (a vlastně také sami sobě) nabídli souhrnného průvodce tvorbou „kvalitního“ SEO obsahu.
Stále je mnoho marketingových specialistů, kteří čekají na to, až bude nový obsah hotový a pak se na něj pokusili našroubovat pár SEO triků, tedy především klíčových slov a odkazů.
Efektivní marketingová strategie založená na obsahu by však měla začínat klíčovými slovy a průzkumem potřeb zákazníka. Jakmile víte, jaké dotazy vaši čtenáři používají a jaký obsah je zajímá, můžete vytvořit obsahovou strategii šitou na míru jejich konkrétním dotazům. Ta jim pomůže nejsnáze najít to, co hledají.
Kvalitní obsah:
Kvalitní obsah je předpokladem dobrého SEO. Když uživatele zaujme, více ho využijí, budou s ním pracovat a sdílet jej. Dejte si práci s tím, abyste vytvořili kvalitní obsah počínaje hlavní strukturou a detaily rozvržení na stránce konče.
Existuje mnoho různých názorů na to, které charakteristiky činí obsah „kvalitním“, a jak zajistit, aby se k němu uživatelé vraceli. Všechny mají něco do sebe a každý obsah by měl dodržet přinejmenším několik z nich:
Takže když pracujete na designu obsahu, nepřestávejte myslet na svoje zákazníky. Píšete pro lidi, a vyhledávače tomu porozumí také – nikoli naopak.
Kvalitní obsah:
Je něco nepříjemnějšího než překlep v jinak skvěle napsaném článku? Ne, není. Přestože v současné době neexistuje žádný důkaz pro to, že gramatika má vliv na výsledky vyhledávání, snižuje důvěryhodnost.
Další dobrá technika je používat citace zdrojů a odkazy na další odborné autority. To je zároveň správné SEO – takové externí odkazy vyhledávačům naznačují, že svému oboru rozumíte a pohybujete se ve správných kruzích.
Kvalitní obsah:
Samozřejmě jste už začali s klíčovými slovy a průzkumem záměrů uživatelů. Teď tedy neřešíme otázku, jaká klíčová slova máte použít pro svůj text. Jde nám o to, jak dané klíčové slovo ve svém textu používáte.
Řekněme si nejdříve, že přeplácat text klíčovými slovy je už dávno zastaralé. Nikdy to nebylo úplně cool, ovšem dnes to je – zásluhou Googlu – zároveň neefektivní (a možná dokonce až nebezpečné). Google také zohledňuje klíčová slova velmi obezřetně. Nic z toho však neznamená, že by klíčová slova byla „mrtvá“. Jde pouze o to, že při SEO je musíme používat co nejlépe.
(Stojí za pozornost, že když uživatelé hledají klíčová slova, Google dovede rozpoznat obvyklá synonyma, jenomže když uživatel vepíše klíčové slovo, potom má tendenci hledat toto vytučněné slovo ve výsledcích vyhledávání.)
Kvalitní obsah:
Technické SEO je úplně něco jiného, než o čem jsme psali výše. Převážná většina SEO faktorů se týká webové stránky a je třeba je zkontrolovat, případně opravit, dříve než začnete optimalizovat obsah.
Existuje však několik technických věcí, které se přímo týkají obsahu a které bychom měli zmínit:
Říká se, že krása je v očích toho, kdo se dívá. Když toto rčení trochu pozměníme pro naše účely, krása je v očích cílových zákazníků.
RankBrain, byť je stále poměrně vágní a nejasný, je alespoň velmi konzistentní. Díky tomu můžete googlovat tisíce frází a analyzovat desítky tisíc výsledků. Analyzujte výsledky s pomocí A/B testování a vytvořte si seznam charakteristik, jež Google velmi pravděpodobně považuje za důležité — mělo by to být celkem 77 charakteristik neboli „rank signálů“.
Začněte provádět svoje SEO tak, že mu od začátku budete přizpůsobovat obsah. Pokud už máte obsah, který jste tvořili bez propojení s vaší SEO strategií, přepracujte ho.
Když bude motor dobře spolupracovat s koly, pojede se vám o mnoho lépe.