Podle expertů na sociální média nejsou změny u News Feedu na Facebooku žádná katastrofa

Znepokojují vás rozsáhlé změny na Facebooku a jeho News Feedu? Nemusí. Vysvětlíme vám, proč spousta zkušených marketérů zůstává v klidu.

Takřka ihned po oznámení největší změny News Feedu Facebooku se začaly rojit vášnivé reakce. Dají se rozdělit v podstatě na dva hlavní tábory: provozovatelé stránek (PANIKA!) na straně jedné a na té druhé uznávaní experti na sociální média/influenceři/poradci (zachovejte klid a nadále přispívejte!).

Proč experti nepanikaří? To si vysvětlíme níže, nejdříve si ale musíme vysvětlit, co tato změna představuje.

Mark Zuckerberg 11. ledna oznámil velké změny. Místo snahy přinést uživatelům „relevantní obsah“ se bude nyní Facebook soustředit na „smysluplnější sociální interakce“. Adam Mosseri, vedoucí News Feedu Facebooku, vysvětlil, že to znamená podporu příspěvků, které mají větší šanci vyvolat opravdovou konverzaci mezi opravdovými lidmi.

Zuckerberg i Mosseri potvrdili, že uživatelé uvidí v důsledku této změny „méně veřejného obsahu jako jsou příspěvky od firem a médií“. Proč? Ne že by se Facebook snažil tyto zdroje znehodnocovat, ale protože drtivá většina obsahu z těchto zdrojů nevytváří takřka žádné „smysluplné konverzace“ mezi uživateli, což je nový svatý grál dosahu na Facebooku.

Nemůžeme se tedy moc divit, že začali vlastníci Stránek (zejména obchody, firmy a média) panikařit. Zdálo se totiž, že přijdou i o poslední zbytky organického dosahu mezi svými fanoušky.

Proč tedy zůstává tolik expertů na sociální média po takovém oznámení klidná?

Co tvrdí experti na sociální média

Pojďme se podívat, co na oznámené změny tvrdí několik marketingových expertů na sociální média.

Mark Schaefer — „Don’t panic: The Facebook announcement is no big deal

  • Organický dosah byl již mrtvý. Celé roky klesá a před touto aktualizací představoval pro průměrnou stránku pouhé jedno procento.
  • Vítězové budou nadále vítězit. Stránky, kterým se dařilo generovat obrovský engagement, vždy takové statistiky překonávaly a budou je překonávat i po změně.
  • Obsah, který nikdo nevidí, je zbytečný. Na Facebooku platí již dlouhou dobu, že pokud obsah negeneruje engagement, nebude vidět. Takže to není nic nového.
  • Obsah musí být pro vaše fanoušky smysluplný. To platí odjakživa. Facebook vás jen nutí si to pamatovat.

Jay Baer — „9 Antidotes to the Facebook Algorithm Squeeze

  • Tato změna by vás neměla nijak překvapit. Facebook ji naznačuje již dlouhou dobu.
  • Většina komerčního obsahu na Facebooku si zaslouží být skrytá, protože za nic nestojí.
  • Facebook je ale příliš velký na to, abyste jej ignorovali. Vytvářejte obsah, který bude vyvolávat smysluplné reakce (další doporučení naleznete v odkazovaném článku).

Pam Mooreová — „Facebook Newsfeed Algorithm Changes 2018: What You Need to Know and Why You Should Ignore Fear Mongers

  • Ohlášená změna Facebooku koresponduje s tím, co tvrdí spousta expertů na sociální média celé roky.
  • Facebook není řešením vašich marketingových nezdarů, je to nástroj jako kterýkoliv jiný.
  • Firmy by samy měly více pracovat na tom, co na sociálních médiích dělají. Buďte osobní a přitažliví takovým způsobem, který bude vašim fanouškům něco přinášet a díky kterému si vás budou pamatovat.

Jon Loomer — „Facebook Marketers Are Already Fumbling News Feed Change

  • Marketéři mohou z této změny vinit pouze sami sebe. Snaží se zneužít jakoukoliv příležitost a poté po každém omezení jejich bezcenných fíglů svalují vinu na provozovatele platformy.
  • Typ obsahu, který bude nyní Facebook omezovat, stejně nikdy nic dobrého firmám nepřinesl.
  • Snahu Facebooku chránit kvalitu zkušeností svých uživatelů by měly podporovat i samotné firmy a s Facebookem by na tom měly spolupracovat.
  • Přestaňte si stěžovat a vinit Facebook a pusťte se do tvrdé práce dobrého marketingu.

Shrnutí

Všimli jste si společných znaků výše zmíněných vyjádření zkušených marketingových poradců pro sociální média? My si všimli následujícího:

  1. Změna algoritmu Facebooku není až tak velká změna. Facebook pracuje již dlouhou dobu na vylepšení zážitku uživatelů z News Feedu. Marketéři, které tato zpráva šokovala, akorát tématu nevěnovali dostatečnou pozornost.
  2. Facebook vám dělá laskavost. Obsah, který tato změna vyžene z News Feedu uživatelů, neměl v podstatě žádnou hodnotu. Obsah, jehož cílem je si vynutit engagement nebo pozornost s cílem nahnat neustále se snižující organický dosah, měl jen zřídkakdy něco společného s opravdovým cílem firem, cílem, kvůli kterému na Facebooku firma je: vytvořit si fanoušky, ze kterých se mohou stát zákazníci.
  3. Na Facebooku lze stále organický dosah získat, akorát to bude obtížnější. Na druhou stranu ten nejlepší a nejefektivnější marketing vždy stojí velké úsilí a kreativitu.
  4. V tuto chvíli musíte přijmout placenou reklamu na Facebooku. Neplýtvejte energií a nemějte Facebooku za zlé, že se z vás snaží nenápadně vytáhnout peníze za placenou propagaci. Cílení a dosah reklamy na Facebooku skýtá ohromnou příležitost. Chytří marketéři stráví více času nad placenou inzercí a méně nad lámáním si hlavy nad organickým dosahem.
  5. Diverzifikujte svůj marketing. Pokud jste byli na Facebooku až moc závislí na dosahu zdarma, měli jste nebezpečně nerovnovážný stav už před touto změnou. Vyhledejte a pracujte na všech užitečných kanálech pro budování a udržování fanoušků, včetně e-mailu, SEO, PPC, videa, podcastů atd.

Nejdůležitější informací je toto: brečet nad tím, co bylo kdysi (nebo co si myslíte, že bylo kdysi), je ta nejméně produktivní věc, jakou můžete udělat. Nezískáte tak ani jednoho jediného zákazníka.

Nikdy nebuďte závislí na něčem, co je „zdarma“ a co vlastní někdo jiný. Samozřejmě to využívejte a rozvíjejte nabízené možnosti, dokud to jde, ale vždy buďte připraveni na to, že daná možnost může kterýkoliv den skončit – protože někdy končí hned ten další.

Zdroj: Marketing Land